Vedtægter
Vedtægter for
Høje Taastrup Seniorfotoklub
§ 1 Foreningens navn
Høje Taastrup Seniorfotoklub
§ 2 Foreningens hjemsted
Høje Taastrup Kommune
§ 3 Foreningens formål
- Høje Taastrup Seniorfotoklub er en åben klub, som henvender sig til alle i denne aldersgruppe med interesse for foto og fotografering.
- Vi holder fotomøder i dagtimerne, hvor vi afholder konkurrencer og diskuterer billeder. Vi kommenterer billederne på en konstruktiv måde. Vi deltager med forskellig baggrundsviden og deler den med hinanden – så alle får noget ud af det.
- Vi ønsker at fremme og videreudvikle vores fælles interesser på fotoområdet – derfor er oplæring/undervisning og foredrag/indlæg en vigtig del af klubbens arbejde.
- Seniorfotoklubben er en social og demokratisk fotoklub, hvor beslutninger træffes i fællesskab. Det gælder mødestruktur, indhold og planlægning af aktiviteter.
- Fotoklubben er åben over for samarbejde med andre fotoklubber og deltager gerne som fotografer ved andre foreningers/klubbers arrangementer i Høje Taastrup Kommune.
§ 4 Medlemskab
- Alle seniorer, der går ind for Fotoklubbens formål, kan blive medlem ved henvendelse til et medlem af bestyrelsen. Kun aktive medlemmer bliver optaget i Fotoklubben. Man er aktivt medlem, når kontingentet er betalt.
- Et medlem er udmeldt, når den pågældende ikke har betalt sit kontingent senest 1 måned efter rykkerskrivelse. Udmeldelsen sker skriftligt.
- Hvis et medlem ønsker at udtræde af Fotoklubben, skal det ske skriftligt til en fra bestyrelsen senest med udgangen af december måned.
§ 5 Generalforsamlingen
- Generalforsamlingen er Fotoklubbens øverste myndighed.
- Bestyrelsen indkalder med minimum 3 ugers varsel alle medlemmer til den årlige generalforsamling. Generalforsamlingen afholdes i 1. halvdel af februar måned.
Generalforsamlingen skal have mindst følgende dagsorden:
- Valg af dirigent
- Valg af referent
- Bestyrelsens beretning
- Fremlæggelse af Fotoklubbens regnskab
- Indkomne forslag
- Fastlæggelse af medlemskontingent
- Valg af bestyrelsesmedlemmer samt suppleanter til Fotoklubbens bestyrelse
- Valg af revisor
- Eventuelt
- Forslag til dagsordenen sendes til formanden senest 14 dage før og endelig dagsorden med bilag bliver offentliggjort senest 8 dage før.
- Alle fremmødte medlemmer har stemmeret, hvis kontingentet er betalt.
- Alle aktive medlemmer er valgbare til bestyrelsen.
- Alle afgørelser vedtages med simpelt flertal fra de fremmødte – dog skal vedtægtsændringer besluttes med 2/3 flertal af de fremmødte medlemmer. Alle afstemninger afgøres ved håndsoprækning. Dog skal der være skriftlig afstemning, hvis 3 medlemmer på generalforsamlingen ønsker det samt ved alle kampvalg.
§ 6 Ekstraordinær generalforsamling
- Et flertal i bestyrelsen kan indkalde til en ekstraordinær generalforsamling, og bestyrelsen skal indkalde til en ekstraordinær generalforsamling, når mindst 25% af medlemmerne ønsker det.
- Indkaldelsen til den ekstraordinære generalforsamling skal ske senest 14 dage efter modtagelsen af begæringen. Med indkaldelsen sendes den endelige dagsorden.
§ 7 Bestyrelsen
- Bestyrelsen står for den daglige ledelse af Fotoklubben mellem de årlige generalforsamlinger.
- Bestyrelsen består af 3 medlemmer: en formand, en kasserer og en sekretær. Bestyrelsen konstituerer sig selv.
Bestyrelsen vælges således:
- Formand vælges i ulige år – kan genvælges
- Kasserer og sekretær vælges i lige år – kan genvælges
- Der vælges hvert år 2 suppleanter til bestyrelsen – kan genvælges. Hvis et bestyrelsesmedlem forlader bestyrelsen i valgperioden, indtræder en suppleant i stedet for.
- Bestyrelsen udarbejder en fælles aftale for dets interne samarbejde og kan nedsætte arbejdsgrupper efter behov.
§ 8 Regnskab/økonomi
- Regnskabsåret er kalenderåret (regnskabsperioden er 1/1-31/12)
- Regnskabet føres af kassereren og skal indeholde oversigt over indtægter og udgifter samt en status.
- Regnskabet bliver forelagt på generalforsamlingen underskrevet af kassereren og den af generalforsamlingen valgte revisor.
§ 9 Fotoklubbens Drift
- Klubbens drift finansieres ved et årligt medlemskontingent. Kontingentet betales senest ultimo februar måned.
§ 10 Aftaleret
- Det er formanden og kassereren som i forening tegner Fotoklubben. Aftaler af økonomisk art, som ikke kan dækkes af medlemskontingentet, skal behandles på en generalforsamling – ordinær eller ekstraordinær – med et flertal på 2/3 af de fremmødte medlemmer. Kun når det gælder den daglige drift, kan kassereren disponere over Fotoklubbens midler alene.
§ 11 Vedtægtsændringer
- Ændringer af vedtægterne kan vedtages på en ordinær eller ekstraordinær generalforsamling, når forslaget er indsendt til tiden og mindst 2/3 af de fremmødte stemmeberettigede stemmer for forslaget.
§ 12 Opløsning af fotoklubben
- Beslutning om Fotoklubbens ophør skal ske på samme måde som vedtægtsændringer.
- I tilfælde af opløsning træffer generalforsamlingen samtidig bestemmelse om, hvad der skal ske med klubbens midler.
Således vedtaget på Den Stiftende Generalforsamling torsdag, den 3. januar 2019.